Mitä teen?

Olen kokenut laaja-alainen kehityksen kansainvälisen tason osaaja. Digitalisaatio, asiakaskeskeisyys ja organisaation ketteryys liiketoiminnan kehityksen moottoreina ovat minun vahvimmat osaamisen osa-alueet. Minulla on liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen kokemusta sekä omassa yrityksessä, että kansainvälisessä pörssiyhtiön ympäristössä. Minulla on myös ohjelmistoarkkitehdin konseptuaalisen ajattelun aivot. Kommunikoin hyvin erilaisten osaajien kanssa – devaajasta pörssiyhtiön ylimpään johtoon. Olen myös hyvä fasilitaattori. Suomi, englanti ja venäjä ovat työskentelykieleni.

Perustin marraskuussa 2017 yhden henkilön konsulttitoimiston ja lähdin hakemaan asiakkaita. Pääkohderyhmäksi valitsin keskisuurten yritysten johtoa. Näin, että spesifisiä osaalueratkaisuja markkinoilla riittää, mutta liiketoiminnan digikehityksen, asiakaskokemuksen kokonaisvaltaisessa johtamisessa sekä liiketoimintojen muutoskyvyssä on paljon tekemistä. Ne on asiat, joita vain ylin johto voi muuttaa.

Tulokset

Alussa tilanne oli hyvä, sillä ennen yrityksen perustamista olin jo käynyt keskustelua erilaisten ihmisten kanssa ja minulla oli esi-sovittu muutama pidemmänaikainen diili. Lisäksi entinen YIT kollegani tuli asiakkaaksi erään hankkeen kanssa. Kaikki asiakkaani olivat todella tyytyväisiä saamaansa. Syksyllä 2018 kauppa kuitenkin stoppasi kokonaan “vaikka mitä olin tehnyt”. Marraskuun jälkeen, puolen vuoden aikana minulle tuli vain yksi uusi asiakas. Syyt alempana, mutta ensin hieman taustaa.

Mitä yritys tarjoaa?

Puolentoista vuoden aikana olin käyttänyt seuraavat kommunikaatiokonseptit:

  • ”Digikehitys haltuun: digikehitysvamennusta ja ulkoistettua digikehityspalvelua”
  • ”Digiliiketoiminnan kehittäminen asiakaslähtöisesti: valmennusta, sparrausta ja ulkoistettua digikehitysjohtamista”
  • ”Vuokraa kehitysjohtajaa: tunniksi, päiväksi, kuukausiksi. Liiketoimintanne ketteräksi ja asiakaslähtöiseksi digiteknologiat hyödyntäen”
  • ”kehitysjohtaja.fi Liiketoiminnan kehityspalvelut. Tuomme tehoa ja osaamista liiketoimintanne kehitykseen”
  • “HAFORES. Tuloksellisuutta liiketoimintaan ketterällä johtamisella”
  • “HAFORES. Autamme johtajia rakentamaan ketteriä johtamisjärjestelmiä”

Nyt se on “HAFORES. Enemmän tuloksia digikehityksestä ja ketteryydestä. Sparrausta, konsultointia, valmennusta, fasilitointia, kehityksen johtamista palveluna”.

Mitä kaikkea olen tehnyt?

  • Mietin ja kirjoitin visio, missio, periaatteet
  • Verkkosivut, myyntimateriaalit, online palaverin bookkaus, pipedrive, leadfeeder, vainu, mailchimp
  • Muutin liiketoiminnan nimi 3 kertaa: Liiketoiminnan Digikehitys Oy, kehitysjohtaja.fi, HAFORES
  • Muokkasin viestintämateriaalit kun tuntui siltä, ettei ole edistystä (ks. kommunikaatiokonseptit ylempänä)
  • Tuotteistin noin 15 erilaista palvelukokonaisuutta, joista jotkut olivat pidemmänaikaisia, jotkut kertaluonteisia “sisäänheitto” palveluja. Näihin, toki, verkkosivut ja myyntimateriaalit.
  • Opin kirjoittamaan blogia, kirjoitin 11 blogiartikkelia
  • Hakukoneoptimoiduin blogiartikkelit ja muut verkkosivut
  • Opin olla aktiivinen SOME:ssa ja laitoin päivityksiä kohtuullisen usein
  • Kävin monenlaisissa live-tilaisuuksissa verkostoitumassa
  • Kutsuin ihmisiä tutustumislounaille
  • Olin vuoden Kauppakamarin maksullisessa toimitusjohtajaklubissa verkostoitumassa kohderyhmäni kanssa
  • Valmistin ja pidin “ketterä organisaatio” -webinaarin
  • Suunnittelin “Tehosta liiketoimintasi kehitystä ketterällä johtamisella” -valmennuksen ja lanseerasin sen yhteistyökumppanin Oppian kanssa
  • Sain useamman toimijan valmiiksi tekemään kanssani alihankinta- sekä jälleenmyyntiyhteistyötä
  • Otin maksullisen henkilöbrändimentorin ja myyntimentorin
  • Tein maksullista mainontaa sekä itse, että mainostoimiston kanssa
  • Kokeilin tapaamisten bookkaustoimistoa sekä soitin kylmiä soittoja itse
  • Kävin palveluihini liittyvissä koulutuksissa ja ilmaisissa tilaisuuksissa
  • Palvelin, tietysti, asiakkaita erinomaisesti
  • Tein yhteistyötä huippuosaajien kanssa, sain muutaman mukaan omiin palveluihin

ja niin edelleen. Tein siis PALJON. Miksi homma sitten ei pelannut?

6 suurinta epäonnistumisen syytä

1. Liian vähän potentiaalisten asiakkaiden kohtaamisia  

Tämä on mielestäni epäonnistumisen suurin syy. Kaiken muu olisi voitu oppia, jos olisi riittävä ja jatkuva yhteys potentiaalisiin asiakkaisiin.

Johto on ylipäätään vaikea kohderyhmä. Vaikeaa tavoittaa puhelimitse, he käyvät tilaisuuksissa hyvin valikoivasti ja maksullisissa koulutuksissa hyvin vähän, koska heille on tarjolla erittäin hyvät ilmaiset kutsuvierastilaisuudet. Tai sitten maksulliset korkean profiilin tilaisuudet, joihin osallistumista kassani ei toistaiseksi ole kestänyt. SOME:ssa aktiivisia johtajia on paljon vähemmän kuin muita osaajia. Minulla ei ollut valmista verkostoa, en tiennyt “miten pääsee piireihin”, ei ollut kontakteja mediaan. Tässä tilanteessa suora kontaktointi on lähes ainoa toimiva keino, mutta tein sitä liian vähän.

2. En keskittynyt riittävästi asiakkaiden polttavien ongelmien etsimiseen

Tarvitaan yksinkertaiset, lyhyet ja helposti ymmärrettävät asiakastarinat, reaalielämän esimerkit, joissa tosi konkreettinen, kipeä ajankohtainen haaste ja miten sen voisi ratkaista. En keskittynyt riittävästi asiakkaiden polttavien ongelmien ymmärtämiseen, vaan tarjosin kokonaisvaltaista “yleishyvää”.

Viestintämateriaalini pääasiallisesti koski isoa määrää asioita ja johtajuutta laajasti. Tällaiseen on vaikea tarttua ja vaikea ymmärtää, mitä konkreettisesti minä tarjoan.

3. Ei riittänyt syvyyttä, intensiteettiä ja pitkäjänteisyyttä

Piti soittaa 100 puhelua – soitin 5. Piti SOME:ttaa joka toinen päivä vähintään puolen vuoden ajan, tein sitä parin viikon aikana, sen jälkeen kuukauden breikki – syy aina löytyi. Piti osallistua muiden keskusteluihin SOME:ssa vähintään kerran kahdessa päivässä, tein sen kerran kahdessa viikossa. Piti pitää webinaari joka toinen viikko puolen vuoden ajan, tein vain yhden. Siis oikeita toimenpiteitä kaikki, mutta liian vähän ja liian lyhyellä kokeiluajalla.

4. Väärä asenne

Olin epäilemässä liikaa. Tällaisen epävarmuuden seuraamuksia olivat hyppäämiset asiasta toiseen, konseptista toiseen, toimenpiteiden vähäisyys ja pinnallisuus. Toki epävarma asenne kommunikaatiossa potentiaalisten asiakkaiden kanssa myös ei auta onnistumaan.

5. Ei mitään uutta

Mentorini sanoi, että “meitä konsultteja on pilvin pimein”. On vaikeaa myydä palvelua, joka ei ole markkinoilla uusi ja ei sellaisenaan herättää erityistä kiinnostusta, vaikka kuinka hyödyllinen ja hyvä se olisi. Ei se mahdotonta ole, mutta vaikeaa, erityisesti yksin ja ilman valmista brändiä.

6. Olin liian usein yksin

Yrityksen alkuvaiheessa olin pyörittänyt kolmen henkilön hallitusta, josta hain sparrausta ja apua. Jossain vaiheessa lopetin hallituksen työskentelyn. Olin kyllä hakenut kumppanuuksia ja yhteistyöverkostoa, mutta olisin voinut tehdä sen intensiivisemmin, luoda ja hyödyntää yhteistyömahdollisuuksia paljon enemmän.

Näin on käynyt, että tässä yrityksessä olen yksin. Se on ollut tosi vaikeaa pörssiyhtiössä työskentelyn jälkeen, jolloin viisi palaveria päivässä eri ihmisten kanssa on ollut tavallinen päiväni. Edellisessä yrityksessäni minulla oli tiimi heti alusta. Yksin toimiminen tarkoittaa helposti liikaa “omassa liemessä kiehumista” sekä usein energian puutetta, koska, yllätys yllätys, hyvässä yhteisessä työssä syntyy paljon enemmän toinen toista tukevaa energiaa.

Tämä oli uusi kokemus, jonka isona oppina on se, että tiimillä ja yhteistyöllä on erittäin iso voima. Tiesin sen aina, mutta tästä tuli voimakas todiste.

Kriisin kautta valoisa tulevaisuus

Olen maksanut näistä opeista korkean hinnan. Vaikka olen huippuosaaja, olen elänyt useamman kuukausi ilman palkkaa, kuluttamassa kaikki mun säästöt ja ihmettelemässä, missä ovat mun asiakkaat.

Eräänä päivänä iski kriisi ja olen nähnyt todellisuuden sen koko voimalla – olen tehnyt hirveän määrän duunia, jonka tulokset ovat lähes nolla. En halua enää sellaisessa tilanteessa olla. Tuntui, ettei ole mitään menetettävää. Tuntui, että synnyin uudestaan ja kasvoin heti aikuiseksi. Yhtäkkiä asenne muuttui ja sen sijaan, että miettisin “onnistuuko eikö onnistuu” rupesin ajattelemaan “miten onnistuu”.

Olen julistanut SOME:ssa #100daychallenge. Tavoitteena on saada sadan päivän aikana merkittävää edistystä tekemällä asiat eri tavalla ylempänä olevia oppeja hyödyntäen. Ammattisisällön lisäksi laitan SOME:een säännöllisesti päivityksiä, mitä tein, minkä haasteen olen voittanut ja mitkä tulokset olen saanut.

Jos kiinnostaa, stay tuned: 

https://www.linkedin.com/in/nataliyagerman/
https://www.facebook.com/nakohvak
https://twitter.com/german_nataliya
https://www.instagram.com/nataliya.german/

Jos yhteistyö kiinnostaa, ota yhteyttä. Keskustelen kaikenlaisista yhteistyömahdollisuuksista mielelläni.

Kuuntelen mielelläni sinun, tuoreiden silmien katsovan lukijan, kommentit – onko jotain muutakin, mitä voisin oppia mitä itse en näe? Keskustelu artikkelista on LinkedIn:ssä, Facebookissa, Instassa ja Twitterissä.

Nataliya German
HAFORES Toimitusjohtaja, IT-tohtori

Uudet blogijulkaisut ja HAFORES-uutiset sähköpostiisi: Tilaa uutiskirje.
Ota yhteyttä jos haluat keskustella kanssani tavoitteistasi ja haasteistasi.

Share this post